هوش تجاری
هوش تجاری یا Business Intelligence که به آن BI هم گفته میشود، یک فرآیند است. فرآیندی که طی آن شما میتوانید با محوریت تکنولوژی به تحلیل داده ها بپردازید. اگر به دنبال داده هایی هستید که بتوانید مهمترین تصمیمات را بگیرید به ابزارهای BI نیاز دارید.
این ابزارها به شما کمک میکند ایدهها را ترکیب و تحلیل کنید، به تصویر بکشید، به اشتراک بگذارید و به تصمیمگیرندگان کمک کنید درستترین و دقیقترین تصمیم را بگیرند. نمودار، چارت، گراف، نقشه و تمام ابزارهایی که امکان نمایش اطلاعات و داده ها را در قالبهای بصری فراهم بسازد به عنوان ابزارهای BI شناخته میشود.
ابزارهای BI همانند یک چراغ راهنما کنار شماست تا عواملی که موجب موفقیت یا شکست پروژههایتان شده است را به شما نشان دهد و به کمک این ابزارهاست که متوجه میشوید کدام عوامل، سودده و کدام عوامل، زیانده هستند.
اگر عمر نوح ندارید به دنبال هوش تجاری باشید
اگر صاحب کسبوکار هستید یا در کسبوکاری مشغول به کار هستید که بایستی تصمیمات استراتژیک سازمانی بگیرید از اهمیت هوش تجاری با خبر هستید. شما نیاز دارید با دادههایی که به شکل مصور در اختیار شما قرار میگیرد تمام آنچه باید بدانید را بدانید تا بتوانید تصمیم بگیرید.
برای مثال به منظور تصمیمگیری درباره استراتژیهای فروش با بررسی چارتها و گرافهای فروش چند سال گذشته میتوانید تصمیم بگیرید فلان استراتژی را اگر پیش بگیرید موفق خواهید شد. اینجاست که بر اساس حدس و گمان صحبت نمیکنید بلکه بر اساس داده هایی صحبت میکنید که برای جمعآوری آنها سالها تلاش کردهاید و الان وقت آن است که از آنها بهرهبرداری کنید.
بدون هوش تجاری مجبور هستید هر آنچه داده در طی سالهای گذشته دارید بررسی کنید و محاسبات لازم را به صورت دستی انجام دهید و در نهایت به مقایسه دادهها بپردازید. در بهترین حالت، ممکن است خطا نداشته باشید یا با حداقل خطا این کار را انجام دهید. تصورش را بکنید این کارها چه زمانی از شما میگیرد و مطمئن هم نخواهید بود که اطلاعات دقیق است و در تصمیمگیری به شما کمک میکند.
کارشناسان و متخصصان هوش تجاری به شما چه میگویند؟
تحلیل تمام دادههایی که در کسبوکار شما وجود دارد چه در زمان گذشته و چه در زمان حال توسط کارشناس و متخصص هوش تجاری تحلیل میشود. شما نمیتوانید از متخصص هوش تجاری بخواهید به شما بگوید دقیقا چه کاری برای کسبوکارتان انجام دهید اما میتواند به شما بگوید وضعیت شما در گذشته و حال چگونه است و در چه شرایطی به سر میبرید.
هوش تجاری به کسبوکار من هم کمک خواهد کرد؟
اگر در کسبوکار شما اطلاعات و دادههای قابل اندازهگیری و قابل مقایسه وجود دارد، هوش تجاری به شما کمک خواهد کرد. اگر میخواهید نسبت به میزان سرمایه و سود شرکت یا کسبوکار خود آگاه باشید و سازمانی بهینه را شکل دهید، که تصمیمات را بر مبنای درست و منطقی بگیرید تا در بلندمدت کسبوکاری سودآور و بهرهور داشته باشید، میتوانید از هوش تجاری بهرهمند شوید.
5 فایده با هوش بودن کسبوکار شما
- بهترین، دقیقترین و سریعترین گزارشها را در زمان لازم ارائه دهید؛
- بر اساس بهروزترین دادهها، تصمیمات استراتژیک بگیرید و جایگاه خود را در بازار رقابتی حفظ کنید یا ارتقا دهید؛
- با مشخصکردن اولویتها و نقاط قوت و ضعف کسبوکارتان، بهرهوری را ارتقا دهید؛
- به موقع از هزینههایی که به شما تحمیل شده است با خبر شوید و آن را متوقف کنید؛
- فرآیند بازگشت سرمایه را با تحلیل دقیق و سریع مشتریان و مخاطبان، تسریع و تسهیل کنید؛
- در وقت، زمان و نیروی انسانی صرفهجویی کنید؛ یادتان باشد قرار نیست یک گروه نیروی انسانی را درگیر آمادهسازی یک گزارش کنید.
وقت آن است که باهوش تجاری باشید
در دنیای هیجانانگیز رقابت، سیستمهای سنتی جایی ندارد و هوشمندی است که به شما کمک میکند چابکی لازم برای تغییرات سریع را داشته باشید. اگر تصمیم دارید از فرآیندها و ساختارهای سنتی فاصله بگیرید و استراتژیکترین تصمیمات را بر اساس دقیقترین دادهها بگیرید و کسبوکار خود را به سودآوری برسانید، بهتر است به هوش تجاری نگاهی ویژه داشته باشید. اﮔﺮ ﻋﻼﻗﻪمند ﻫﺴﺘﯿﺪ درباره پیادهسازی هوش تجاری ﺑﺮاي ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﺧﻮدﺗﺎن ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺪاﻧﯿﺪ میﺗﻮاﻧﯿﺪ درﺧﻮاﺳﺖ ﻣﺸﺎوره را در این بخش، ثبت کنید.